0 4 minute 4 luni

Toți marii producători internaționali de autovehicule care fabrică în Rusia au anunțat sistarea producției pe fondul conflictului din Ucraina. Primii au fost cei de la BMW care, deși nu dețin o fabrică proprie, asamblează la ruși prin partenerul local Avtotor. Apoi, Volkswagen, Toyota și Stellantis au anunțat și ei că încetează producția. Singurul producător care nu a anunțat retragerea este Renault.

Sunt mai multe motive pentru care nu a făcut acest lucru, deși, practic, acest gest reprezintă o nerespectare a sancțiunilor impuse de UE Rusiei.

Există mai multe legături directe dintre producătorul Renault, al cărui acționar este statul francez și Kremlin. Partenerul Renault în AvtoVAZ este compania de stat Rostec, un conglomerat din sectorul de apărare. Directorul companiei, Serghei Chemezov, este un apropiat al lui Vladimir Putin și se află pe lista rușilor sancționați de SUA.

Monitorizare cu atenție și îngrijorare

Ca și paravan, Francezii s-au arătat îngrijorați de costurile uriașe ale retragerii din Rusia și de eventuala naționalizare a activelor. Renault controlează 30% din piața auto rusă și deține două treimi din acțiunile producătorului local AvtoVAZ. Compania franceză are 40.000 de angajați în Rusia și produce anual peste 400.000 de mașini sub mărcile Lada, Renault și Datsun. Renault își realizează 10% din venituri în Rusia și este compania auto europeană cu cea mai mare expunere în țara lui Putin. Până una, alta, a rămas că oficialii Renault vor monitoriza situația.

Singurul anunț oficial al celor de la Renault în timp de război este acesta:

Duncan Minto s-a alăturat unității de afaceri Dacia-LADA în calitate de Chief Financial Officer. Face parte din Comitetul de Management condus de Denis Le Vot, Director General al mărcilor Dacia și LADA. Duncan Minto raportează și lui Thierry Pieton, Chief Financial Officer al Grupului Renault.

Kremlin vrea naționalizare

Ca răspuns la decizia mai multor companii străine de a-și înceta – provizoriu sau definitiv – operațiunile în Rusia, Kremlinul a anunțat săptămâna trecută că activele acestor companii ar putea fi naționalizate. Măsura vizează peste 300 de nume mari din toate domeniile: de la consultanță la petrochimie și de la comerț cu amănuntul la producția de mașini.

Cu toate acestea, alți producători mai curajoși merg mai departe cu decizia de a se retrage, în ciuda pierderilor financiare.

Cei de la Mercedes și-au făcut repede calculele și au realizat că eventuala naționalizare îi va costa peste 2 miliarde de dolari. Nemții au o uzină cu peste 1000 de angajați lângă Moscova, unde se produc sedanuri și SUV-uri E-klasse. Fabrica e practic nou-nouță, fiind inaugurată în 2019 de Vladimir Putin în persoană. Cu tot riscul, însă, Mercedes a zis da zvidania.

Partenerul Renault în AvtoVAZ este compania de stat Rostec, un conglomerat din sectorul de apărare. Directorul companiei, Serghei Chemezov, este un apropiat al lui Vladimir Putin și se află pe lista rușilor sancționați de SUA.

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *